نقد و بررسی

مقایسه گوشی سامسونگ S23 اولترا با آیفون ۱۴ پرو مکس

مقایسه گوشی سامسونگ S23 اولترا با آیفون 14 پرومکس

گوشی جدید سامسونگ با مدل Galaxy S23 در تاریخ فوریه سال ۲۰۲۳ معرفی شده که تمامی مدل‌های آن از بهترین تراشه ساخت کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بهره گرفته‌‌‌اند. در کنار مشخصات فیزیکی اس ۲۳، این گوشی‌ها در مقایسه با سایر گوشی‌های هوشمند مجهز به این تراشه از برتری محسوسی برخوردارند. این در حالی است که اپل با معرفی آیفون ۱۴ پرومکس در شهریور سال گذشته و مجهز کردن آن به تراشه بایونیک A16 در کنار جزیره پویا حرف بسیاری برای گفتن خواهد داشت. در این مقاله به بررسی گلکسی اس ۲۳ اولترا سامسونگ با آیفون ۱۴ پرو مکس اپل و تفاوت‌های این دو پرچم‌دار دوست داشتنی پرداخته‌ایم.

 

مقایسه طراحی گوشی آیفون ۱۴ پرومکس و اس ۲۳ اولترا

مقایسه گوشی سامسونگ S23 اولترا با آیفون 14 پرومکس

پرچمداران جدید اپل از نظر طراحی تفاوت چندانی با مدل‌های سال قبل نداشتند و به نظر می‌رسد طراحی مدل‌های سری آیفون ۱۳ به صورت تک به تک برای پرچمدار جدید نیز لحاظ شده است. برجستگی دوربین در پشت آیفون کمی بزرگ‌تر شده و همچنین به جای بریدگی ناچ آشنای آیفون از حفره‌ای شبیه به کپسول برای قرار گرفتن حسگرها و دوربین سلفی استفاده می‌شود که اپل به آن جزیره پویا می‌گوید.

طراحی Samsung S23 Ultra نیز با مدل قبلی مطابقت دارد و تفاوت‌های اصلی آن در بخش دوربین خلاصه می‌شود. پرچم‌دار تمام عیار سامسونگ نسبت به سال قبل از دوربین‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر استفاده می‌کند و اولین گوشی هوشمند از شرکت کره‌ای محسوب می‌شود که به دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی مجهز شده است.

گوشی سامسونگ اس ۲۳ اولترا مجهز به صفحه نمایشی شده که لبه‌های آن از انحنای خفیف‌تری استفاده می‌کنند. بزرگ‌ترین تفاوت چشمگیر در بخش طراحی اس ۲۳ اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس، قلم استایلوس است. درواقع گلکسی S23 Ultra از قلم استایلوس نه‌تنها پشتیبانی می‌کند؛ بلکه دارای محفظه‌ای اختصاصی در بدنه برای قرار گرفتن قلم است.

از تفاوت‌های جزئی میان دو پرچم‌دار می‌توان به درگاه‌های آن‌ها اشاره کرد که برای شارژ یا انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. در حالی که گلکسی اس ۲۳ اولترا مجهز شده به درگاه USB-C آیفون ۱۴ پرو مکس از درگاه لایتنینگ استفاده می‌کند. سامسونگ S23 Ultra از مواد سازگار با محیط زیست ساخته شده است. اگر چه اپل اشاره‌ای به آن نمی‌کند؛ اما گوشی های سری آیفون ۱۴ نیز با مواد بازیافتی ساخته شده‌اند.

برای هر دو گوشی ۴ رنگ‌بندی در نظر گرفته شده است. آیفون ۱۴ پرو مکس در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، طلایی یا بنفش در دسترس هستند و می‌توانید اس S23 اولترا سامسونگ را در رنگ‌های مشکی، کرم، سبز یا اسطوخودوس سفارش دهید. هر دو گوشی دارای صفحه نمایشی قدرتمند هستند. اپل از محافظ سرامیکی سفارشی برای iPhone 14 Pro Max استفاده می‌کند و سامسونگ جدیدترین و بهترین مدل گوریلا گلس را با سری S23 به بازار می‌آورد.

گلکسی اس ۲۳ اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس هر دو گوشی بادوامی هستند، اما سامسونگ می‌گوید اولین گوشی با شیشه گوریلا گلس Victus 2 را به بازار عرضه کرده نسبت به سایر محافظ‌ها از مقاومت بیشتری در برابر خط و خراش و آسیب‌های ناشی از سقوط از ارتفاع دارد.

 

مقایسه صفحه نمایش S23 Ultra و iPhone 14 Pro Max

مقایسه گوشی سامسونگ S23 اولترا با آیفون 14 پرومکس

آیفون ۱۴ پرو مکس دارای صفحه نمایش ۶.۷ اینچی با پنل AMOLED است که نرخ نوسازی تطبیقی ۱۲۰ هرتزی و رزولوشن FHD را ارائه می‌دهد. صفحه نمایش به کار رفته برای این گوشی، میزان مطلوبی از سطح روشنایی و رنگ‌‌های زنده و نزدیک به واقعیتی ارائه می‌دهد که تماشای محتوا در iPhone 14 Pro Max را جذاب می‌سازد. اپل محصول خود را به قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن نیز مجهز ساخته که اجازه می‌دهد بدون نیاز به روشن کردن صفحه نمایش، اعلانات مختلف مانند زمان را مشاهده کنند. البته این ویژگی مدت‌هاست که در پرچم‌داران و محصولات مختلف سامسونگ وجود دارد.

گوشی Galaxy S23 Ultra از صفحه نمایشی استفاده می‌کند که کمی بزرگ‌تر از آیفون ۱۴ پرو مکس است. پرچم‌دار سامسونگ مجهز شده به صفحه نمایشی ۶.۸ اینچی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی که از رزولوشن QHD بهره می‌برد. سامسونگ قابلیت فیلتر نور آبی را نیز برای راحتی چشم‌ها بهبود بخشیده تا فشار کمتری به چشمان کاربر در استفاده طولانی مدت وارد شود.

یکی دیگر از نکات مثبت پرچمداران سری اس سامسونگ این است که بسته به اینکه چقدر رنگ‌هایتان را می‌پسندید، می‌توانید بین حالت طبیعی و زنده یکی را انتخاب کنید. هر دو نمایشگر فوق‌العاده‌اند؛ اما در این بخش سامسونگ در قسمت رنگ و نزدیکی آن‌ها به واقعیت برتری دارد.

 

مقایسه سخت افزار گوشی آیفون ۱۴ پرومکس و اس ۲۳ اولترا

مقایسه گوشی سامسونگ S23 اولترا با آیفون 14 پرومکس

تراشه A16 Bionic در آیفون ۱۴ پرو مکس عملکرد شگفت‌انگیزی ارائه می‌کند؛ اما اکنون رقیب جدی آن تراشه Snapdragon 8 Gen 2 است که در سری اس ۲۳ سامسونگ به کار برده شده است. طبق ادعای سامسونگ، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ برای سری گوشی Galaxy S23 با توان پردازشی بالاتری در نظر گرفته شده است. در تست Geekbench که عملکرد CPU را در برنامه‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای اندازه گیری می‌کند، گلکسی اس ۲۳ در عملکرد چند هسته‌ای به طور قابل توجهی به آیفون ۱۴ پرو مکس نزدیک می‌شود؛ اما A16 Bionic همچنان در تست تک هسته‌ای برتر است.

گلکسی اس ۲۳ اولترا در تستی که توسط Unlimited از iPhone 14 Pro Max گرفته شد، پیشی گرفت و در تست سخت‌گیرانه Extreme Unlimited با امتیاز ۲۰.۹ آیفون را شکست داد. S23 Ultra همچنین هنگام بازی به طرز شگفت انگیزی روان است. در نهایت سخت افزار اپل همچنان نسبت به اس ۲۳ اولترا در برخی زمینه‌ها برتری دارد.

 

مقایسه نرم افزار S23 Ultra و iPhone 14 Pro Max

مقایسه گوشی سامسونگ S23 اولترا با آیفون 14 پرومکس

آیفون ۱۴ به صورت پیش فرض دارای سیستم عامل iOS 16 است که اپل با عرضه این سیستم عامل تغییرات زیادی را نیز ارائه کرد. با نصب سیستم عامل جدید اپل می‌توانید صفحه قفل را با ویجت‌ها، عکس‌ها و موارد دیگر شخصی‌سازی کنید و آنچه انتخاب می‌کنید در صفحه نمایش همیشه روشن شما نیز نشان داده می‌شود. از دیگر نکات برجسته آن می‌توان به امکان لغو ارسال متون و ویرایش آن‌ها در ای مسیج و در نهایت اضافه شدن نشانگر درصد باتری اشاره کرد. همچنین iCloud Shared Photo Library نیز وجود دارد که اشتراک‌گذاری و ویرایش عکس‌ها را با اعضای خانواده آسان‌تر می‌کند. بهترین ویژگی اضافه شده Dynamic Island است که به جای بریدگی ناچ فضایی شناور را جایگزین می‌کند که هشدارها و فعالیت‌های زنده از جمله امتیازات ورزشی و پیگیری لحظه‌ای سفارش غذا را نشان می‌دهد.

رابط کاربری جدید One UI 5.1 برای Galaxy S23 Ultra که با Android 13 اجرا می‌شود، تعدادی پیشرفت مفید را نیز ارائه می‌دهد. برای مثال با Bixby Text Call دستیار سامسونگ می‌تواند به تماس‌های دریافتی شما پاسخ دهد و سپس می‌توانید پیام‌ها را از طریق گفتار به متن تبدیل و ارسال کنید. همچنین یک گزینه جدید Modes وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تنظیمات سفارشی برای تایم‌های مختلف روزتان ایجاد کنید؛ از جمله حالت خواب، ورزش، رانندگی یا کار. منحصر به فردترین ویژگی اس ۲۳ اولترا، داشتن قلم استایلوس است که برای یادداشت یا طراحی کردن با گوشی تهیه شده است. هر دو سیستم عامل قدرتمند هستند و طرفداران خاص خود را دارند و انتخاب در این مرحله بسته به سلیقه کاربر دارد.

 

مقایسه دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس با گلکسی اس ۲۳ اولترا

مقایسه گوشی سامسونگ S23 اولترا با آیفون 14 پرومکس

آیفون ۱۴ پرو مکس مجهز به دوربین ۴۸ مگاپیکسلی شده که قادر به تصویربرداری در هر دو فرمت ۱۲ مگاپیکسلی و ۴۸ مگاپیکسلی RAW برای داشتن حداکثر روشنایی یا بیشترین میزان جزئیات است. جدیدترین پرچمدار اپل به دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار مشابه سایر مدل‌های آیفون ۱۴ مجهز شده و تنها تفاوت آن در دو برابر شدن رزولوشن سنسور فوق عریض نسبت به مدل‌های قبل خلاصه می‌شود. این ترکیب را دوربین ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو با قابلیت بزرگ‌نمایی سه برابر و حسگر LIDAR کامل می‌کنند که در نسخه‌های پیشین آیفون نیز موجود بودند.

گلکسی اس ۲۳ اولترا دارای دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی است. کیفیت دوربین اصلی گوشی تغییرات خوبی داشته و هنگام نور کم نیز می‌توانید تصاویر با کیفیتی را ثبت کنید. همچنین اگر پس از عکسبرداری تکه‌ای از عکس را برش دهید یا روی قسمتی از تصویر زوم کنید کیفیت آن افت نخواهد کرد. لنزهای ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید و لنزهای تله‌فوتو دوگانه ۱۰ مگاپیکسلی نیز نسبت به گلکسی اس ۲۲ اولترا بدون تغییر باقی مانده‌اند؛ اما توجه به این نکته مهم است که لنزهای زوم تله فوتو ۳ و ۱۰ برابری گلکسی، زوم اپتیکال ۳ برابری در آیفون را شکست می‌دهند؛ همچنین S23 Ultra تا ۱۰۰ برابر زوم فضا را افزایش می‌دهد؛ اما ایفون ۱۴ پرومکس تنها ۱۵ برابر قابلیت زوم دارد.

برای دوربین جلو Galaxy S23 Ultra دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده که نسبت به دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی اس ۲۲ اولترا تغییر بزرگی محسوب می‌شود. عملکرد فوکوس خودکار سریع‌تر شده و همچنین ضبط عکس و فیلم در شب نیز بهبود یافته است؛ بنابراین در بخش دوربین سلفی اس ۲۳ اولترا با ارتقایی بزرگ رو به رو هستیم. دوربین سلفی ایفون ۱۴ پرومکس نیز همانند نسل قبلی خود ۱۲ مگاپیکسل باقی مانده است. کیفیت عکسبرداری گلکسی اس ۲۳ اولترا و ایفون ۱۴ پرومکس تا حد زیادی شبیه به یکدیگر است؛ اما در نهایت زوم فوق العاده سامسونگ برتری دارد.

سامسونگ در گوشی Galaxy S23 Ultra لرزش هنگام فیلمبرداری را کمتر کرده و بهبود بخشیده است و اکنون می‌توانید با کیفیت ۸K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه با زاویه‌ای بازتر نسبت به نسل قبل فیلمبرداری کنید. در مقابل ایفون ۱۴ پرومکس قابلیت فیلمبرداری با کیفیت ۴K و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه را دارد. آیفون ۱۴ پرو مکس در این بخش پیروز میدان محسوب می‌شود. نه تنها فیلم‌های آن روان‌تر است بلکه رنگ‌ها را دقیق‌تر و بهتر نمایش می‌دهد. در نهایت دوربین ایفون هنگام فیلمبرداری در حال حرکت از کیفیت بهتری برخوردار است و دوربین گلکسی اس ۲۳ اولترا هنگام فیلمبرداری در شرایط عادی کیفیت بهتری دارد.

 

مقایسه باتری iPhone 14 Pro Max با S23 Ultra

مقایسه گوشی سامسونگ S23 اولترا با آیفون 14 پرومکس

آیفون ۱۴ پرو مکس دارای باتری با ظرفیت ۴۳۲۳ میلی آمپر ساعت همراه با قابلیت شارژ سریع ۲۰ وات و شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی است. باتری اس ۲۳ اولترا نسبت به باتری اس ۲۲ اولترا تغییری نکرده و با همان ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی باقی مانده است. البته تراشه جدید اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و سیستم خنک کننده موجود در گلکسی اس ۲۳ اولترا میزان نگهداری شارژ آن را بیشتر می‌کند.

 

گلکسی اس ۲۳ اولترا بهتر است یا آیفون ۱۴ پرو مکس؟

رقابت بین پرچمداران جدید کمپانی اپل و سامسونگ با تساوی به پایان می‌رسد. سامسونگ امسال در بخش دوربین سلفی و دوربین اصلی برتری‌های محسوسی نسبت به ایفون دارد. دوربین‌های سامسونگ به شما این امکان را می‌دهند تصاویر فوق‌العاده‌ای را ثبت کنید. آیفون ۱۴ پرو مکس از نظر قیمت و ارزش خرید برنده این رقابت می‌شود و قیمتی ۱۰۰ دلار کمتر از اس ۲۳ اولترا دارد؛ همچنین این گوشی بهترین عملکرد کلی را با تراشه A16 Bionic خود ارائه می‌دهد و مدت زمان نگه داری شارژ بیشتری دارد.

نازنین قیاسی

من نازنین قیاسی هستم، فارغ التحصیل ارشد بیوتکنولوژی از دانشگاه تهران که از نوجوانی به کتاب‌خوانی و نوشتن داستان‌های کوتاه علاقه داشتم. احتمالا راحت‌ترین کار در این دنیا برایم نوشتن است به همین دلیل سال‌های زیادی است که در زمینه ترجمه متون انگلیسی و تولید محتوای سئو فعالیت دارم. از دیگر علاقه‌مندی‌هایم تماشای فیلم و انیمه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا