نقد و بررسی

بررسی پارامترهای مهم در انتخاب گوشی هنگام خرید

بررسی پارامترهای مهم در خرید بهترین گوشی

در بازار پرتلاطم این روزهای گوشی‌های هوشمند، شاید خرید بهترین گوشی موبایل کار سختی به نظر به رسد. از یک طرف تنوع و تعدد زیاد گوشی‌های موبایل با برندهای مختلف و از طرفی نوسان قیمت به دلایل مختلف، ممکن است شما را به عنوان کسی که راغب به خرید گوشی موبایل است، سر در گم کرده و از خرید باز دارد. در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعات مورد نیاز برای خرید گوشی هوشمند متناسب با علاقه شخصی خودتان را در اختیارتان بگذاریم.

 

بررسی پارامترهای مهم در خرید بهترین گوشی

هماهنگی قیمت تمام شده با بودجه مد نظرمان

هر کاربری فارق از سطح درآمدش، ارزش مشخصی را برای یک گوشی هوشمند در نظر دارد. افراد ثروتمند بی‌شماری هستند که مایل به پرداخت هزینه‌های زیاد برای خرید گوشی موبایل نخواهند بود. از طرفی افراد زیادی هم وجود دارند که  بنا بر شغلشان یا کاربردی که از یک گوشی انتظار دارند، حاظرند هزینه زیادی را صرف آن کنند. بنابراین قبل از هر کاری بهتر است، حداکثر هزینه‌ای را که مایلید برای خرید گوشی بپردازید، مشخص کنید. با این کار قادرید گزینه‌های زیادی را از سبد خرید خود حذف کنید.

یکی از نگرانی‌هایی که در رابطه با خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت وجود دارد، امکانات و توامندی‌های کم آن است. خیالتان راحت، در عصر جدید تکنولوژی، رقابت بیشتری بین شرکت‌های تولید‌کننده‌ی موبایل به وجود آمده که باعث ظهور محصولات بسیار باکیفیت و قدرتمند با قیمت‌های به شدت مقرون به صرفه شده است.

 

بررسی پارامترهای مهم در خرید بهترین گوشی

انتظارمان از کیفیت دوربین

شاید زمانی را به خاطر آورید که حتی برای گوش دادن به موسیقی از یک دستگاه جداگانه مانند ام‌پی‌فور یا آیپاد استفاده می‌کردیم. گوشی‌های موبایل جدید دستگاه‌های زیادی را از زندگی‌ کاربران حذف کرده‌اند. اضافه شدن دوربین به گوشی‌ها یکی از نقاط عطف آنها است. امروزه گوشی‌هایی تولید شده که از لحاظ کیفیت عکاسی به‌راحتی با دوربین‌های دیجیتال خانگی رقابت کرده و آن‌ها را از دور خارج می‌کنند. تحت تاثیر همین موضوع در  سال ۲۰۰۶ پلتفرم اینستاگرام راه‌اندازی شد و دنیای تولید محتوا با یک دگرگونی عظیم مواجه شد.

دوربین گوشی‌های هوشمند جدید، دریایی از اصطلاحات تخصصی را به‌همراه دارند که این اصطلاحات گاها بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی داشته و تأثیری در کیفیت نهایی عکس‌های خروجی نمی‌گذارد. بر خلاف یک باور غلط، یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که به آن توجه می‌شود، مگاپیکسل یا رزولوشن دوربین است. به این صورت که تصور می‌شود هر چه  دقت حسگر روزلوشن دوربین بیشتر باشد، کیفیت عکس‌های آن هم بهتر خواهد بود. در حالی که مشخصاتی همچون اندازه سنسور، نسبت کانونی که با نام دیافراگم شناخته می‌شود، کیفیت لنز و ویژگی‌های HDR و OIS نیز در کیفیت خروجی تصاویر ثبت شده با دوربین تاثیرگذارند.

کیفیت فیلم‌برداری دوربین گوشی نیز درست مانند عکاسی، تابعی از موارد گفته شده بعلاوه موارد دیگری است که در کیفیت نهایی ویدیوهای ثبت‌شده حائز اهمیت است. برای مثال می‌توان به نوع و کیفیت ضبط صدا توسط دوربین اشاره کرد که با خرید یک میکروفن جداگانه این مشکل به طور کلی برطرف خواهد شد. در مقاله کیفیت دوربین گوشی‌ موبایل را چه عواملی تعیین می‌کند به بررسی کامل و مفصل مهم‌ترین مشخصات دوربین گوشی‌های موبایل پرداخته‌ایم.

 

بررسی پارامترهای مهم در خرید بهترین گوشی

هماهنگی قدرت پردازنده با کاربری مورد نیاز ما

گوشی‌های موبایل هم مثل لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی، از قطعاتی مثل پردازنده، رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌برند که نوع این قطعات، سرعت و روان بودن تجربه‌ی کاری شما را با گوشی مشخص می‌کند. بنابراین بهتر است که پیش خرید یک گوشی جدید، اطلاعاتی در مورد قطعات داخلی آن، کسب کنید.

مطمئنا در هنگام خرید و با مقایسه‌ی جدول مشخصات گوشی‌های مختلف با کلماتی مثل پردازنده، حافظه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی مواجه شده‌اید. در بیشتر مواقع عدد بزرگ‌تر روبه‌روی هر سطر عاملی برای گرایش به آن محصول‌ می‌شود. ولی بررسی یک محصول به همین سادگی‌ها نیست و جزئیات زیادی وجود دارند که باید نسبت به آن‌ها اطلاع پیدا کرد. در کل بهتر است هنگام خرید گوشی به سرعت پردازنده آن توجه کنید هر چه سرعت پردازنده بیشتر باشد قدرت و کارایی گوشی بالاتر است که این مورد با پارامتر گیگاهرتز نمایش داده می‌شود.

اکثر پردازنده‌های موجود در بازار از معماری آرم استفاده می‌کنند و دلیل آن مصرف بهینه انرژی در معماری‌های این شرکت است. پردازنده‌های شرکت‌هایی مانند کوالکام، سامسونگ، مدیاتک و اپل همگی از معماری این شرکت بهره می‌برند. در مقابل معماری x86 اینتل قرار دارد که نکته منفی آن در مصرف زیاد انرژی است. پردازنده‌های اینتل تحت نام Atom در تلفن‌های هوشمند به کار گرفته می‌شد. با این حال با عدم استقبال شرکت‌های سازنده از این پردازنده‌ها، اینتل از بازار موبایل خارج شد.

پردازنده گرافیکی یاGPU  نیز از بخش‌های مهم در SoC به شمار می‌رود و مسئول پردازش کارهای گرافیکی در دستگاه‌های دیجیتال است. به دلیل محدودیت فضا و جهت کاهش مصرف انرژی واحد پردازش گرافیکی در نزدیکی CPU قرار دارد. به کمک این واحد شما می‌توانید انواع بازی‌ها، تصاویر سه‌بعدی و فعالیت‌های گرافیکی را در گوشی‌های خود اجرا کنید. عملکرد واحد گرافیکی به عوامل مختلفی از جمله معماری، چینش واحد روی SoC و سیستم‌عامل مربوط است.

احتمالا هنگام مقایسه دستگاه‌های مختلف، در مقابل واحد پردازش گرافیکی (GPU) نام‌های مختلفی را مشاهده کرده‌اید. همانند CPU که در اکثر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار از معماری آرم بهره می‌برند، واحدهای پردازش گرافیکی نیز از معماری‌های مختلفی در طراحی خود استفاده می‌کنند.

 

بررسی پارامترهای مهم در خرید بهترین گوشی

قدرت باتری و میزان شارژدهی

یکی از مواردی که به هنگام رونمایی از یک گوشی جدید مورد پرسش قرار می‌گیرد، میزان شارژدهی و دوام باتری آن گوشی است. باتری گوشی‌های هوشمند تاثیر زیادی در تجربه کاربری داشته و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران گوشی موبایل است. به همین دلیل، شرکت‌های سازنده‌ی گوشی در زمینه باتری نیز رقابت شدیدی با یکدیگر دارند و هرکدام نهایت سعیشان را می‌کنند که گوشی با بهترین باتری را عرضه کنند.

با سر کار آمدن باتری‌های لیتیوم یونی و استفاده از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند، بسیاری از مشکلات مربوط به باتری از بین رفت. روی کار آمدن لیتیومی یونی‌های سبک و قابل تولید در اندازه‌های متفاوت، امکان تولید گوشی‌های سبک‌تر و باریک‌تر را فراهم کرد. ولتاژ تولید شده توسط گوشی‌هایی که از باتری لیتیوم یونی بهره می‌برند، معمولا ۳.۷ ولت است که عدد قابل توجهی است.

یکی از مزیت‌های بسیار قابل بحث باتری‌های لیتیوم یونی، اینست که می‌توانید آنها را به هر میزان که تمایل دارید شارژ کنید، بدون آنکه به مشکل بخورد. بنابراین حتی اگر فراموش کنید شارژر را از برق بکشید و گوشی شب تا صبح در شارژ بماند، هیچ آسیبی نخواهد دید. علاوه بر این، یک سری از گوشی‌ها مانند آیفون، قابلیت نرم‌افزاری رصد عملکرد باتری را نیز دارند.

روند شارژ شدن باتری‌های لیتیوم یونی، به این صورت است که تا حدود ۸۰ درصد اولیه با سرعت شارژ شده و ۲۰ درصد باقی‌مانده با روند آرام‌تری شارژ می‌شود. تنها ایرادی که به این باتری‌ها وارد است قیمت بالای آن‌ها است که در مقابل خدمات خوب بسیار زیادی که ارائه می‌دهند، می‌توان از این قیمت زیاد چشم‌پوشی کرد.

 

بررسی پارامترهای مهم در خرید بهترین گوشی

تکنولوژی صفحه نمایش

نمایشگر گوشی‌ هوشمند بیشترین تأثیر را در تجربه کار با گوشی را می‌گذارد. بیش از ۸۰ درصد قاب جلویی گوشی‌های جدید به نمایشگر اختصاص یافته است. کیفیت نمایشگر می‌تواند آنقدر خوب باشد که با دیدن تصاویر در گوشی خود هیجان‌زده شوید. شاخص‌های زیادی در تعیین کیفیت نمایشگر گوشی‌ هوشمند دخیل است، اما مهمترین آنها پنل به کار رفته در صفحه نمایش است که کیفیت نهایی تصویر را تعیین می‌کند. در مقاله راهنمای خرید گوشی با بهترین نمایشگر تا ۱۷ میلیون تومان می‌توانید درباره گوشی‌هایی با بهترین نمایشگر بخوانید.

از اصلی‌ترین انواع پنل نمایشگر می‌توان به LCD و OLED اشاره کرد که هرکدام انواع متفاوت خود را دارند. پنل ال سی دی اکثرا در نمایشگر گوشی‌های اقتصادی و ‌میان‌رده استفاده می‌شود؛ دلیل این موضوع، هزینه‌ی پایین تولید نمایشگرهای TN LCDو IPS LCD در مقایسه با انواع دیگر نمایشگر است.

نوع دیگر نمایشگرهای بسیار پرطرفدار، صفحه‌نمایش‌هایی از خانواده‌ی OLED هستند. تکنولوژی ساخت این نمایشگرها متفاوت از LCD است. بدین ترتیب که تعداد زیادی LED ارگانیک، در زیر صفحه‌نمایش تعبیه شده و بنا به نیاز برای رنگ‌های مختلف، روشن و خاموش می‌شوند. در حقیقت نیازی نیست که همیشه تمام این LEDها روشن باشند. بنابراین برای نمایش نور مشکی هیچ چراغ LED روشن نیست و بدین شکل رنگ مشکی در این نمایشگرها بسیار عمیق و تاریک است. نمایشگرهای OLED از کیفیت رنگ بسیار بالایی برخوردار هستند و رنگ‌ها در این نمایشگر بسیار شاد و اغراق آمیز هستند! OLEDها مشکلات زاویه دید و شفافیت تصویر در برخی نمایشگرهای LCD را ندارند. پنل‌های OLED‌ درحال‌حاضر در چند نمونه‌ و با نام تجاری مختلف تولید و عرضه می‌شوند.

 

بررسی پارامترهای مهم در خرید بهترین گوشی

وزن، طراحی و کیفیت ساخت گوشی 

طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت دستگاهی که در اکثر اوقات روز، در دستتان است، اهمیت زیادی دارد. این روزها شرکت‌های تولیدکننده‌ گوشی‌ موبایل دارند برای گوشی‌های ارزان‌قیمت و میان‌رده خود نیز از متریال با کیفیت و طراحی‌های چشم نواز استفاده کنند. در نظر گرفتن یک بدنه زیبا و طراحی ارگونومیک برای گوشی که وزن سبکی هم دارد، بیش از هرچیزی ممکن است، کاربر را مجاب به خرید آن گوشی موبایل کند.

خارج از موارد احساسی و سلیقه‌ای، برخی موارد فنی هم در این بخش وجود دارد که باید مد نظر داشته باشید. به عنوان مثال ابعاد گوشی با توجه به اندازه دستتان و کاربری مورد نیازتان می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. طبیعتا برای تماشای فیلم و انجام بازی‌های گرافیکی جذاب، هرچه اندازه نمایشگر گوشی بیشتر باشد، تصویر جذاب‌تری را تماشا خواهید کرد. اگر سر و کارتان با ورزش‌های آبی و فعالیت‌های سخت بدنی است بهتر است یا در آن هنگام از گوشی خود استفاده نکنید یا به دنبال یک گوشی با گواهی مقاومت IP68 باشید.

مورد دیگر بدنه‌ فلزی است که علاوه بر اینکه باعث شیک و خوش‌دست شدن گوشی می‌شود، مقاومت خوبی هم در برابر ضربه دارد. همچنین آلیاژ آلومینیوم، رسانای خوبی برای گرما محسوب می‌شود که این موضوع هم یک مزیت است و هم یک عیب؛ مزیت از این نظر که گرمای تولیدشده توسط قطعات داخلی، به‌سرعت از گوشی دفع می‌شود و از آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کند. اما همین مورد سبب می‌شود که هنگام انجام محاسبات سنگین مثل اجرای بازی‌های سه‌بعدی، بدنه‌ی گوشی داغ و کمی آزاردهنده شود.

نازنین قیاسی

من نازنین قیاسی هستم، فارغ التحصیل ارشد بیوتکنولوژی از دانشگاه تهران که از نوجوانی به کتاب‌خوانی و نوشتن داستان‌های کوتاه علاقه داشتم. احتمالا راحت‌ترین کار در این دنیا برایم نوشتن است به همین دلیل سال‌های زیادی است که در زمینه ترجمه متون انگلیسی و تولید محتوای سئو فعالیت دارم. از دیگر علاقه‌مندی‌هایم تماشای فیلم و انیمه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا