نقد و بررسی

مقایسه گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۱ اس و ردمی ۱۲ سی

مقایسه گوشی شیائومی ردمی نوت 11 اس و ردمی 12 سی

از معرفی گوشی شیائومی Redmi Note 11S تقریبا یک سال است که میگذرد. گوشی Redmi 12C اما در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شد. با توجه به قیمت شده برای این گوشی‌های شیائومی، گوشی ردمی Note 11S در گروه میان‌رده و ردمی ۱۲C در گروه گوشی‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. از آنجایی که بسیاری از کاربران شیائومی با وجود جدید بودن ردمی ۱۲سی شیائومی، همچنان در پی خرید Note 11S هستند در این مقاله به مقایسه شیائومی ردمی نوت ۱۱ اس با ردمی ۱۲ سی می‌پردازیم.

 

مقایسه طراحی ردمی ۱۲ سی و ردمی نوت ۱۱ اس

مقایسه گوشی شیائومی ردمی نوت 11 اس و ردمی 12 سی

از آنجایی که ابعاد و خوش دست بودن گوشی برای کاربران اهمیت زیادی دارد، شیائومی به دنبال جلب رضایت هرچه بیشتر کاربران است. گوشی Redmi 12C تنها کمی از نوت ۱۱ اس بزرگتر است و با ابعاد  ۸.۸ × ۷۶.۴ × ۱۶۸.۸ میلی‌متر شده است. جنس پنل پشتی و جلویی گوشی ردمی نوت ۱۱ اس از شیشه و فریمی که دورتادور گوشی دیده می‌شود، تهیه شده از پلاستیک است؛ درصورتی‌که هر دو پنل گوشی ردمی ۱۲ سی شیائومی کاملا از جنس پلاستیک ساخته شده است.

لنزهای دوربین گوشیRedmi 12C  شیائومی درون ماژولی تقریبا مربعی با گوشه‌هایی منحنی قرار گرفته‌اند. دوربین‌ چهارگانه گوشی Redmi Note 11S نیز به یک پنل مستطیلی طراحی شده است. از دیگر موارد قابل‌توجه در طراحی ردمی نوت ۱۱ اس و ردمی ۱۲ سی رنگ‌های انتخاب شده است؛ به این صورت که برای گوشی ردمی نوت ۱۱S رنگ‌های خاکستری، سفید و آبی و برای ردمی ۱۲C  شیائومی، مشکی، آبی، یاسی و نوعی از رنگ سبز در نظر گرفته شده است.

 

مقایسه صفحه نمایش گوشی Redmi Note 11S و Redmi 12C

مقایسه گوشی شیائومی ردمی نوت 11 اس و ردمی 12 سی

طبیعی است که در مقایسه صفحه نمایش ردمی نوت ۱۱S  با ردمی ۱۲C  در نگاه اول کاربران به اندازه صفحه نمایش ۶.۷۱ اینچی برای Redmi 12C و چیزی در حدود ۰.۳ اینچ کوچک‌تر یعنی ۶.۴۳ در Redmi Note 11S توجه کنند. فاکتور بعدی که دانستن آن هنگام خرید به سوال‌های شما در رابطه با کیفیت نمایش رنگ‌ها و تصاویر پاسخ می‌دهد، نوع پنل به کار رفته در ساخت پنل جلویی گوشی است. پنل صفحه نمایش شیائومی ردمی نوت ۱۱ اس از نوع AMOLED است که می‌توان گفت تصاویر را در مقایسه با صفحه نمایش IPS گوشی شیائومی ردمی ۱۲C با کیفیت بهتری به کاربر نمایش می‌دهد.

دیدن رزولوشنی بالاتر در صفحه نمایش امولد گوشی ردمی Redmi Note 11S نسبت به ردمی ۱۲C شیائومی انتظار بی‌جایی نیست؛ به همین دلیل تراکم پیکسلی قرار داده شده در شیائومی ردمی Note 11S حدود ۴۰۹ پیکسل در هر اینچ و برای ردمی ۱۲ سی ۲۶۸ پیکسل در هر اینچ است. نرخ نوسازی در صفحه نمایش شیائومی ردمی نوت ۱۱ اس ۹۰ هرتز و در ردمی ۱۲ سی ۶۰ هرتز است. حداکثر میزان روشنایی صفحه در گوشی ردمی نوت ۱۱ اس  ۱۰۰۰ نیت است که از حداکثر روشنایی گوشی شیائومی ردمی ۱۲ سی با ۵۰۰ نیت بیشتر است. صفحه نمایش هر دو گوشی تخت است و وجود ناچ V شکل برای دوربین سلفی در بالای صفحه نمایش Xiaomi Redmi 12C از دیگر تفاوت‌های قابل‌مشاهده در مقایسه صفحه نمایش ردمی نوت ۱۱S با ردمی ۱۲C به‌حساب می‌آید.

 

مقایسه پلتفرم گوشی ردمی نوت ۱۱ اس با ردمی ۱۲ سی

مقایسه گوشی شیائومی ردمی نوت 11 اس و ردمی 12 سی

با توجه به عرضه زودتر گوشی ردمی نوت ۱۱S در بازار، طبیعی است که نسخه اندروید دریافتی آن قدیمی‌تر از Redmi 12C باشد؛ به همین دلیل ایرادی به استفاده آن از اندروید ۱۱ نمی‌توان گرفت. برای گوشی شیائومی ردمی ۱۲ سی نسخه اندروید دقیقی اعلام نشده است؛ اما انتظار می‌رود که گوشی با اندروید ۱۲ وارد بازار شده باشد.

شیائومی هر دو گوشی ردمی را با نسخه بهینه شده MIUI 13 نسبت به گوشی‌های قبلی در بازار عرضه کرده است. در حال حاضر شیائومی جدیدترین نسخه رابط کاربری یعنی MIUI 14 را در بازار چین معرفی کرده و آن را برای برخی گوشی‌های پرچمدار خود عرضه کرده است. شیائومی در آینده نزدیک MIUI 14 را برای دو گوشی ردمی ۱۱ اس و ردمی ۱۱ سی نیز عرضه می‌کند.

ردمی Note 11S با تراشه مدیاتک هلیو G96 و پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2 به همراه ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی در بازار به فروش می‌رسد. در طرف دیگر، ردمی ۱۲C به تراشه مدیاتک MT6769Z Helio G85 با پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 مجهز شده است. میزان ظرفیت رم و حافظه داخلی ردمی ۱۲ سی همانند ردمی نوت ۱۱ اس نیست و این گوشی در دو نوع با حافظه‌های داخلی ۴ و ۶ گیگابایت عرضه شده است.

 

مقایسه دوربین گوشی  Note 11S و  Redmi 12C

مقایسه گوشی شیائومی ردمی نوت 11 اس و ردمی 12 سی

تعداد دوربین و قابلیت‌های قرار داده شده در ماژول پشتی گوشی ردمی نوت ۱۱ اس بیشتر و حرفه‌ای‌تر از ردمی ۱۲ سی است؛ با این حال دوربین اصلی هر دو گوشی عریض (wide) و دارای سیستم تشخیص فوکوس خودکار (PDAF) است. ردمی Note 11S از دوربین اصلی عریض ۱۰۸ مگاپیکسلی و حسگرهای ۸ و ۲ مگاپیکسلی در دوربین‌های اولتراواید و ماکرو بهره می‌برد. در طرف دیگر، می‌توان یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و حسگر تشخیص عمق ۰.۰۸ مگاپیکسلی را در ردمی ۱۲C مشاهده کرد.

برای دوربین سلفی گوشی Redmi Note 11S باید گفت که شیائومی این دوربین را نسبت به دوربین نسخه استاندارد یعنی ردمی نوت ۱۱ از ۱۳ مگاپیکسل به ۱۶ مگاپیکسل ارتقا داده است. کیفیت ثبت شده با دوربین سلفی ردمی نوت ۱۱S  از عکس‌های Redmi 12C بالاتر و بهتر است؛ چون وضوح در نظر گرفته شده برای دوربین سلفی ردمی ۱۲ سی ۵ مگاپیکسل است. حداکثر وضوح برای دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی ردمی نوت ۱۱S برابر با ۱۰۸۰ پیکسل و ۳۰ فریم بر ثانیه است و دوربین ۵۰ مگاپیکسلی ردمی ۱۲C انیز با همین کیفیت فیلمبرداری می‌کند. دوربین‌های سلفی هر دو گوشی نیز با همین کیفیت فیلم ضبط می‌کنند.

 

مقایسه باتری گوشی Redmi 12C و  Redmi Note 11S

مقایسه گوشی شیائومی ردمی نوت 11 اس و ردمی 12 سی

در بخش باتری می‌توان گفت که نوع باتری و عملکرد آن در ردمی Note 11S و ردمی ۱۲C یکسان دیده شده است و فقط تفاوت اندکی در بخش شارژ دیده می‌شود. هر دو گوشی باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارند؛ اما توان شارژر آن‌ها باهم تفاوت دارد. شارژر سیمی قرار داده شده در جعبه گوشی ردمی نوت ۱۱ اس توانی برابر ۳۳W دارد و مسلم است که با توجه به کمتر بودن قیمت گوشی ردمی ۱۲C توان شارژر Redmi 12C چیزی در حدود ۱۰ وات باشد.

هنوز شیائومی صحبتی راجع به‌سرعت شارژ شدن ردمی ۱۲ سی نکرده است؛ اما تا به الان اخبار مربوطه بابت کامل شارژ شدن گوشی ردمی نوت ۱۱S در یک ساعت بارها به گوش رسیده است. در مجموع تفاوت چندانی میان باتری دو گوشی دیده نشده است، به همین دلیل باتری نمی‌تواند باعث ایجاد دودلی در خریداران شود.

 

ردمی نوت ۱۱ اس بخریم یا ردمی ۱۲ سی؟

با توجه به اینکه در روزهای ابتدایی سال نو میلادی ۲۰۲۳ هستیم و گوشی ردمی ۱۲C تازه به بازار معرفی شده است، هنوز اطلاعات دقیقی از قیمت گوشی ردمی ۱۲C به گوش نرسیده است؛ اما با کمی نگاه به قیمت گوشی Redmi Note 11S که به‌صورت ۳ قیمت ۱۸۹، ۲۰۸ و ۲۶۸ دلار عنوان شده‌اند کاملا می‌توان بازه قیمتی گوشی Redmi 12C را به دست آورد. ما انتظار داریم که قیمت گوشی اقتصادی ردمی ۱۲C ارزان‌تر از گوشی میان‌رده ردمی نوت ۱۱S باشد.

به غیر از بحث قیمت، تفاوت بسیاری در بخش‌های مختلف گوشی‌های شیائومی ردمی ۱۲ سی و نوت ۱۱ اس دیده نمی‌شود؛ برای مثال باتری‌ها، کیفیت فیلم‌برداری، قابلیت واید در دوربین اصلی، نسخه رابط کاربری قرار داده شده و کیفیت +HD صفحه نمایش از شباهت‌های گوشی ردمی ۱۲C شیائومی و گوشی Redmi Note 11S هستند.

 

نازنین قیاسی

من نازنین قیاسی هستم، فارغ التحصیل ارشد بیوتکنولوژی از دانشگاه تهران که از نوجوانی به کتاب‌خوانی و نوشتن داستان‌های کوتاه علاقه داشتم. احتمالا راحت‌ترین کار در این دنیا برایم نوشتن است به همین دلیل سال‌های زیادی است که در زمینه ترجمه متون انگلیسی و تولید محتوای سئو فعالیت دارم. از دیگر علاقه‌مندی‌هایم تماشای فیلم و انیمه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا