آموزش

روش فعالسازی و غیرفعالسازی رومینگ همراه اول

روش فعالسازی و غیرفعالسازی رومینگ همراه اول

احتمالا برای شما این موقعیت پیش آمده که به یک کشور خارجی سفر کنید و به‌ دنبال روشی برای تماس با آشنایان یا اعضای خانواده خود در ایران گشته باشید. اما همان‌طور که می‌دانید سیم‌کارت‌هایی که در ایران وجود دارد در کشورهای خارجی در دسترس نیستند و به همین دلیل برقراری تماس یا ارسال پیامک به آشنایان خود در ایران دشوار می‌شود.

در این شرایط از سرویسی به نام رومینگ (Roaming) استفاده می‌شود. کاربر با استفاده از این سرویس می‌تواند از همان سیم‌کارت خود استفاده کند و با پرداخت هزینه بیش‌تر، امکان تماس یا ارسال پیامک را داشته باشد. اگر با این سرویس آشنایی نداشته باشید ممکن است فکر کنید استفاده از آن دشوار یا بیش از اندازه پرهزینه است.

اما در این مقاله قصد داریم نحوه فعالسازی و غیرفعالسازی رومینگ همراه اول را توضیح دهیم تا در مسافرت‌های خارج از کشور خود به‌راحتی امکان برقراری تماس با عزیزانتان را داشته باشید.

رومینگ همراه اول چیست؟

روش فعالسازی و غیرفعالسازی رومینگ همراه اول

در حالت عادی، سیم‌کارت همراه اول شما در خارج از کشور قابل استفاده نیست و نمی‌توانید تماس بگیرید یا پیام ارسال یا دریافت کنید. علاوه بر این، شما حتی به اینترنت موبایل هم دسترسی ندارید و بنابراین، به هیچ شیوه‌ای نمی‌توانید با عزیزانتان ارتباط برقرار کنید.

سرویس رومینگ همراه اول دقیقا برای چنین شرایطی ایجاد شده است. این سرویس به شما اجازه می‌دهد تا از سیم‌کارت همراه اول خود در خارج از ایران هم استفاده کنید. در حال حاضر سرویس رومینگ همراه اول در ۱۱۲ کشور جهان و توسط ۲۲۲ اپراتور پشتیبانی می‌شود. البته مشترکین اعتباری همراه اول امکان استفاده از این سرویس را در ۷۶ کشور و ۱۴۶ اپراتور در اختیار دارند.

نکاتی که قبل از فعالسازی سرویس رومینگ همراه اول باید بدانید:

  • فعال کردن سرویس رومینگ همراه اول کاملا رایگان است و فقط برای برقراری تماس و استفاده از اینترنت هزینه پرداخت می‌کنید.
  • حتی اگر دوستان و آشنایان‌تان از داخل ایران با شما تماس بگیرند باز هم باید هزینه بپردازید و این هزینه از شارژ سیم‌کارت یا حساب شما کسر می‌شود.
  • با روشن کردن گوشی موبایل یا ارسال پیامک در خارج از کشور، نیازی به پرداخت هزینه ندارید.
  • با فعال کردن سرویس رومینگ همراه اول، هزینه سرویس براساس دقیقه محاسبه می‌شود. بنابراین، اگر ۱۰ ثانیه یا ۵۹ ثانیه صحبت کرده باشید، هزینه یک دقیقه مکالمه را باید بپردازید. همچنین اگر ۷۰ ثانیه مکالمه کنید، باید هزینه ۲ دقیقه (۱۲۰ ثانیه) مکالمه را بپردازید.
  • در یک کشور خارجی که از سرویس رومینگ همراه اول پشتیبانی می‌کند، اگر دو فرد با سیم‌کارت‌های ایرانی با هم تماس بگیرند، هزینه تماس براساس تعرفه رومینگ محاسبه می‌شود.
  • در صورتی که اعتبار سیم‌کارت شما تمام شود، همراه اول می‌تواند تماس شما را قطع کنید و تا زمانی که بدهی خود را تسویه نکنید امکان استفاده مجدد از سرویس رومینگ را نخواهید داشت.
  • اگر بعد از خرید سرویس رومینگ یک کشور مشخص (مثلا قطر) با یک کشور دیگر مانند ترکیه تماس بگیرید، تعرفه تماس های رومینگ شما براساس نرخ کشور ترکیه محاسبه خواهد شد.
  • همچنین بسته‌های اینترنتی که در ایران استفاده می‌کنید در خارج از کشور قابل استفاده نیستند. بنابراین، بعد از فعال‌سازی رومینگ باید بسته‌ اینترنتی جدید و مجزایی بخرید.

فعالسازی رومینگ همراه اول به دو روش قابل انجام است؛ روش اول از طریق کد دستوری و روش دوم از طریق ارسال پیامک به سامانه انجام می‌شود. در ادامه این دو روش را توضیح می‌دهیم.

فعالسازی رومینگ همراه اول با استفاده از کد دستوری

روش فعالسازی و غیرفعالسازی رومینگ همراه اول

با استفاده از شماره‌گیری کد دستوری #۲۹*۱۰* می‌توانید این سرویس را فعال کنید. دقت کنید که کد به‌صورت «ستاره ۱۰ ستاره ۲۹ مربع» است.

فعالسازی سرویس رومینگ همراه اول از طریق پیامک

اگر نتوانستید از طریق کد دستوری این سرویس را فعال کنید یا بنا به دلایلی ترجیح می‌دهید از روش پیامکی استفاده کنید، کافیست پیامکی حاوی عدد ۲۹ را به شماره ۱۰ پیامک کنید. بعد از چند لحظه، نتیجه فعالسازی سرویس رومینگ همراه اول برای شما پیامک خواهد شد.

اما به غیر از این دو روش یک راه دیگر نیز وجود دارد. اگر به اینترنت دسترسی دارید می‌توانید از اپلیکیشن «همراه من» سرویس رومینگ را فعال کنید. همچنین هر سرویسی که از آدرس «mci.ir/roaming» خریداری کنید، سرویس رومینگ به‌صورت خودکار فعال خواهد شد. در این صفحه می‌توانید انواع بسته‌ها را مشاهده کنید.

غیرفعالسازی رومینگ همراه اول

بعد از اینکه به داخل کشور برگشتید، احتمالا این سوال در ذهنتان مطرح می‌شود که چطور سرویس رومینگ را غیرفعال کنید. اما خوشبختانه نیازی به این کار نیست و اپراتور همراه اول به‌طور خودکار این سرویس را غیرفعال کرده و تعرفه تماس، اینترنت و پیامک را براساس بسته‌های معمولی محاسبه می‌کند.

اما اگر در مناطق مرزی سکونت دارید ممکن است در برخی موارد این سرویس به‌صورت خودکار غیرفعال نشود. در چنین شرایطی می‌توانید با شماره‌گیری کد دستوری #۲۹*۱۰* و انتخاب گزینه «غیرفعالس‌سازی» از منوی ظاهر شده، سرویس رومینگ همراه اول را غیرفعال کنید.

مصطفی طبری

مطالعه در مورد تازه‌های فناوری و گجت‌هایی که عجیب اما کاربردی هستن من رو به وجد میاره. موسیقی بی‌کلام و الکترونیک رو تقریبا روزی 6-7 ساعت گوش میدم و به همراه تماشای فیلم و سریال دو تا از تفریحات اصلی من رو تشکیل میدن.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا