نقد و بررسی

مقایسه ساعت هوشمند اپل واچ سری ۸ با ساعت هوشمند سامسونگ مدل گلکسی واچ ۵ پرو

مقایسه Apple Watch Series 8 و Galaxy Watch 5 Pro

دو ساعت هوشمند Apple Watch Series 8 و Galaxy Watch 5 Pro اگرچه اختلاف قیمتی قابل توجهی دارند، اما در واقع هم‌نسل محسوب شده و با یکدیگر رقابت می‌کنند. ساعت هوشمند سامسونگ در ماه اوت ۲۰۲۲ روانه بازار شد و اپل نیز یک ماه بعد یعنی در ماه سپتامبر از ساعت هوشمند خود رونمایی کرد.

نسخه ۴۵ میلی‌متری و آلومینیومی اپل واچ سری ۸ و گلکسی واچ ۵ پرو از طراحی کاملا متفاوتی بهره می‌برند اما تقریبا امکانات مشابهی را در دسترس کاربر قرار می‌دهند. این دو ساعت هوشمند به ترتیب با قیمت حدودی ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۲ میلیون تومان در بازار قابل خرید است.

در این مقاله مقایسه‌ای قصد داریم ببینیم هر کدام از این دو ساعت هوشمند چه مزایا و معایبی را ارائه می‌دهند و ارزش خرید کدام گزینه بیش‌تر است.

طراحی

قاب اصلی ساعت هوشمند سامسونگ Galaxy Watch 5 Pro از تیتانیوم ساخته شده است که دوام بسیار بالایی دارد. پنل جلویی نیز توسط شیشه سافایر یا یاقوت کبود مصنوعی محافظت می‌شود. این ساعت هوشمند از طراحی گرد بهره می‌برد و حاشیه ضخیم اطراف نمایشگر آن به لمس حساس است.

ابعاد گلکسی واچ ۵ پرو معادل ۴۵.۴ در ۴۵.۴ در ۱۰.۵ میلی‌متر است و به لطف وزن ۴۶.۵ گرمی و بندهای سیلیکونی با کیفیت، هیچ مشکلی در استفاده طولانی مدت از آن نخواهید داشت. Galaxy Watch 5 Pro از گواهی نظامی MIL-STD-810H بهره می‌برد که حاکی از کیفیت ساخت بالا و مقاومت عالی آن در برابر ضربات و نفوذ گرد و غبار در شرایط محیطی نامناسب است.

مقایسه Apple Watch Series 8 و Galaxy Watch 5 Pro

 

علاوه بر این، گلکسی واچ ۵ پرو از گواهی IP68 نیز پشتیبانی می‌کند که تا عمق ۵۰ متری آب مقاوم است.

در سمت مقابل، اپل در سری ۸ از ساعت‌های هوشمند خود باز هم از فرم مستطیلی استفاده کرده است. قاب اصلی ساعت از نوعی پوشش ترکیبی شامل سرامیک و سافایر برخوردار است که مقاومت بسیار خوبی دارد. فریم دور قاب اصلی از آلیاژ آلومینیوم رده‌بالا ساخته شده و نمایشگر نیز توسط یک شیشه حرارت‌دیده محافظت می‌شود.

 

ابعاد این ساعت هوشمند ۴۵ در ۳۸ در ۱۰.۷ میلی‌متر و وزن آن ۳۸.۸ گرم است. پرچمدار اپل در دنیای ساعت‌های هوشمند از گواهی IP6X بهره می‌برد که امکان استفاده از ساعت را در عمق ۵۰ متری آب میسر می‌کند.

اگر تاکیدی به خرید یک ساعت هوشمند گرد نداشته باشید، از نظر جمع‌وجور و سبک بودن، برتری با اپل واچ سری ۸ است. همچنین شما می‌توانید نسخه ۴۱ میلی‌متری را خریداری کنید که باز هم ابعاد و وزن کم‌تری را ارائه می‌دهد. اما اگر مقاومت و استحکام برایتان اولویت دارد، گلکسی واچ ۵ پرو گزینه بهتری است.

نمایشگر

سامسونگ برای Galaxy Watch 5 Pro از یک نمایشگر ۱.۴ اینچی با پنل Super AMOLED استفاده کرده است. این نمایشگر از رزولوشن ۴۵۰ در ۴۵۰ پیکسلی و قابلیت همواره روشن (Always-On Display) پشتیبانی می‌کند.

مقایسه Apple Watch Series 8 و Galaxy Watch 5 Pro

اپل واچ سری ۸ به یک نمایشگر ۱.۹ اینچی با پنل Retina LTPO OLED مجهز است این نمایشگر وضوح ۴۸۴ در ۳۹۶ پیکسلی را ارائه می‌دهد و توسط شیشه Ion-X محافظت می‌شود. از نظر کیفیت و روشنایی هر دو نمایشگر در سطح مشابهی قرار دارند و قطعا رضایت شما را جلب خواهند کرد.

مقایسه Apple Watch Series 8 و Galaxy Watch 5 Pro

اما تفاوتی که بین این دو ساعت هوشمند وجود دارد مربوط به نحوه ناوبری در بین گزینه‌ها و منوهای مختلف است. اپل یک کراون (Crown) دیجیتالی را در دسترس قرار می‌دهد که با استفاده از آن به‌سرعت می‌توان در بین گزینه‌ها و منوها جابه‌جا شد. اما سامسونگ یک حاشیه حساس به لمس از نوع خازنی را در اطراف نمایشگر قرار داده است. در عمل این حاشیه لمسی تجربه نسبتا بهتری را به شما ارائه می‌دهد.

اما به هر حال همیشه راهکارهای لمسی برای ناوبری ممکن است در برخی شرایط، دقت پایین‌تری را نسبت به دکمه‌های فیزیکی ارائه بدهند. به همین دلیل، هر دو ساعت هوشمند دکمه‌های فیزیکی را هم ارائه می‌دهند. در مجموع عملکرد هر دو نمایشگر در سطح عالی قرار دارد و نقد خاصی به آنها وارد نیست.

سخت‌افزار

سامسونگ گلکسی واچ ۵ پرو از سیستم عامل Android Wear OS 3.5 و رابط کاربری One UI Watch 4.5 بهره می‌برد. به لطف چیپست ۵ نانومتری Exynos W920 با پردازنده دو هسته‌ای و تراشه گرافیکی Mali-G68، عملکرد روان و لذت‌بخشی را ارائه می‌دهد.

Apple Watch Series 8 از نهمین نسخه از سیستم عامل watchOS بهره می‌برد و چیپست Apple S8 عملکرد پردازشی بی‌نقصی را میسر می‌کند. این چیپست به یک پردازنده دو هسته‌ای و تراشه گرافیکی PowerVR مجهز است.

سامسونگ هوشمندش را با ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱.۵ گیگابایت رم عرضه کرده است. در اپل واچ سری ۸ مقدار حافظه ۳۲ گیگابایت و رم ۱ گیگابایت است. مانند اکثر ساعت‌های هوشمند رده‌بالای دیگر، هیچ‌کدام از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند.

از نظر عملکردی، هر دو ساعت بسیار عالی هستند و در اکثر شرایط هیچ‌گونه تاخیری را در اجرای دستورات شاهد نخواهید بود.

امکانات

یکی از مهم‌ترین دلایل خرید ساعت‌های هوشمند، امکاناتی است که در زمینه سلامتی و تناسب اندام ارائه می‌دهند. همان‌طور که انتظار می‌رود هر دو ساعت هوشمند در این زمینه با دست پر به میدان آمده‌اند.

اپل واچ سری ۸ آلومینیومی از تمام حسگرهای رایج بهره می‌برد و علاوه بر آن، قابلیت ارتفاع‌سنجی پیوسته را ارائه می‌دهد. حسگر تشخیص ضربان قلب، ردیابی فازهای خواب و اکسیژن خون (SpO2) به همراه قابلیت اندازه‌گیری شاخص توانمندی انجام فعالیت‌های ورزشی (VO2max) از دیگر امکاناتی است که Apple Watch Series 8 در دسترس قرار می‌دهد.

مقایسه Apple Watch Series 8 و Galaxy Watch 5 Pro

یکی از حسگرهای جالبی که به این ساعت هوشمند اضافه شده، دماسنج بدن و محیط پیرامون است که دقت اندازه‌گیری فوق‌العاده ۰.۰۱ درجه‌ای را ارائه می‌دهد.

در نقطه مقابل، سامسونگ نیز با حسگر BioActive خود تمامی این امکانات را ارائه می‌دهد. البته حسگر دماسنج Galaxy Watch 5 Pro فقط قابلیت اندازه‌گیری دمای بدن را دارد. همچنین هر دو ساعت هوشمند از ماژول NFC برخوردار هستند. اپل واچ سری ۸ از بلوتوث ۵.۳ پشتیبانی می‌کند که کمی از نسل ۵.۲ پشتیبانی‌شده در گلکسی واچ ۵ پرو جدید‌تر است.

باتری

باتری به‌کار رفته در ساعت گلکسی واچ ۵ پرو یک نمونه لیتیوم یونی با ظرفیت ۵۹۰ میلی‌آمپرساعتی است که از شارژ سریع ۱۰ واتی به‌صورت بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند. این باتری تا ۸۰ ساعت شارژدهی دارد که البته اگر به‌صورت سنگین (GPS و تمامی حسگرها به‌صورت پیوسته فعال) از ساعت استفاده کنید، این زمان کاهش می‌یابد. اما به‌طور کلی باتری Galaxy Watch 5 Pro در صورت استفاده معمول حداقل ۲ روز شارژدهی خواهد داشت.

در مقابل، اپل از یک باتری لیتیوم یونی ۲۸۲ میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده است که ۱۸ ساعت و در بهترین حالت تا ۲۴ ساعت شارژدهی دارد. این میزان شارژدهی نیز براساس مصرف معمول اندازه‌گیری شده است و با استفاده سنگین قطعا کاهش می‌یابد.

جمع‌بندی

به‌طور کلی اگر بودجه کافی دارید و به استحکام بیش‌تر اپل واچ اولترا نیازی ندارید، اپل واچ سری ۸ یک انتخاب رضایت‌بخش است. اما اگر با طراحی گرد راحت هستید و کمی سنگینی بیش‌تر در ازای شارژدهی بهتر برایتان قابل قبول است، گلکسی واچ ۵ پرو یک گزینه عالی محسوب می‌شود. اگر طراحی ظریف موردنظر شماست، اپل واچ سری ۸ می‌تواند گزینه بهتری باشد که البته نسبت به گلکسی واچ ۵ پرو، استحکام پایین‌تری را ارائه می‌دهد.

مصطفی طبری

مطالعه در مورد تازه‌های فناوری و گجت‌هایی که عجیب اما کاربردی هستن من رو به وجد میاره. موسیقی بی‌کلام و الکترونیک رو تقریبا روزی 6-7 ساعت گوش میدم و به همراه تماشای فیلم و سریال دو تا از تفریحات اصلی من رو تشکیل میدن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا